Téli depresszió

  • 2018-01-21 21:35:14
Ismét itt van a téli depresszió tüneteinek megjelenési ideje. Vannak, akik pontosan tudják, hogy minden évben a tél közeledtével nehezebb hónapok elé néznek, de a legtöbb ember csak azt hangoztatja, hogy viszolyog a téltől. Valaki messze, meleg tájakra vágyik, néhányan viszont el is kezdik megszervezni az egzotikus utazást.

A téli depresszió a leggyakoribb ún. szezonális betegség. Tapasztaljuk néha a nyárral vagy tavasszal fellépő hangulati nyomottságot, levertséget is, de sokkal ritkábban. A téli depresszió spektrum-betegség, a tünetek intenzitása széles skálán mozoghat. Sokan pontosan előre meg tudják jósolni, hogy mikor fognak megjelenni az első tünetek. Enyhébb formában a mi égövünkön a lakosság 10-15 százalékát, súlyosabban 2-5 százalékát érinti. Az Egyenlítőtől távolodva egyre kifejezettebbek a tünetek.

Fontos tudni, hogy a téli depresszió csak egyike a lehangoltsággal járó hangulati betegségeknek. A depresszív tünetek és depresszióval járó pszichés betegségek többsége nem évszakhoz kötött. Az ősszel, tél elején jelentkező depresszív tünetek esetén is indokolt a diagnózis körültekintő felállítása. A téli depresszió legjellemzőbb tünetei a következők: borús hangulat, negatív gondolatok, sötét jövőkép megnövekedett alvásigény állandó fáradtságérzet fokozott szénhidrát bevitel érdeklődés beszűkülése, visszahúzódás a társas- és párkapcsolatokból szexuális aktivitás csökkenése csökkenő koncentrációs készség és munkateljesítmény feszültségek, érzelmi zavarok mozgásszervi panaszok, pszichoszomatikus betegségek immunrendszer gyengesége A tünetek jellemzően október végén, november elején jelentkeznek minden évben, és következő év tavaszával szűnnek meg. A tünetek súlyossága eltérő lehet. Aktuális életesemények, lelki történések, az átélt stressz mennyisége éppúgy befolyásolhatják, mint az ősszel mért napsütéses órák száma. 
A téli depresszió jelensége szoros összefüggésben van az elmúlt évszázad viharos társadalmi átalakulásával. A falusi, paraszti életmód természetes velejárója volt, hogy az aratás, a termények begyűjtése után a tél a pihenés, a regeneráció időszaka lehetett. A természet lecsendesedésével egy időben az emberek is többet aludtak, kevesebbet mozogtak. Szervezetük felkészült a következő év megterheléseire.

A világítás általánossá válása, a városi életmód elterjedése radikális változáshoz vezetett. A nappalok tetszőleges mértékben meghosszabbíthatóvá váltak, a munka - és a szórakozás is - az éjszakába nyúlhat ma már.  A média, a nyilvános szórakozóhelyek, a számítógép és az internet megjelenése ezt a tendenciát tovább erősítette. Ma már a téli aktivitás alig különbözik a nyáron tapasztalhatótól, mindenki szabadon élhet, - és visszaélhet - szervezete energiatartalékaival. Így elmarad a szervezet regenerációja, amely így kiszolgáltatottabbá válik a külső- és belső - megterheléseknek.

A téli depresszió mögött megfigyelhető biokémiai elváltozások állnak. A rövidebb nappalok, a napsütéses órák számának csökkenése a szerotonin szint csökkenéséhez és a melatonin mennyiségének emelkedéséhez vezet. Ezek a változások együttesen vezetnek a fent leírt tünetekhez. Mit tehetünk, ha tapasztaljuk a téli depresszió tüneteinek jelentkezését? Fontos, hogy igyekezzünk minél több időt tölteni a szabad levegőn, különösen napsütéses időben. A mozgást, testedzést is igyekezzünk a szabadban végezni /sportoláskor a felszabaduló endorfin ellensúlyozza a kedvezőtlen biokémiai változásokat/.

Törekedjünk az egészséges táplálkozásra. Fontos az vitaminok és ásványi anyagok, a fehérje bevitele, a szénhidrátok és zsír mértékének csökkentése. Igyekezzünk napi ritmusunkat szabályozni, biztosítsunk időt a sport mellett a megnövekedett alvásigény kielégítésére. Törekedjünk a stresszhelyzetek megoldására, illetve elkerülésére, a feszültségek oldására. Ebben segíthet valamely relaxációs technika elsajátítása. Természetes alapú feszültségoldó és antidepresszív hatású szerek /citromfű, orbáncfű, gyömbér, stb./ fogyasztása is kedvezően hathat. Fényterápia rendszeres alkalmazása jótékonyan hathat.

Ha a tünetek kínzóvá válnak, és önerőből nem sikerül változást elérni, szakember segítségét érdemes kérni. A pszichoterápia mellett gyógyszeres kezelés is alkalmazható. Elsősorban szerotonin visszavételt gátló, vagy - az újabban kifejlesztett - melatonin rendszerre ható antidepresszánsok, átmenetileg feszültségoldók adása javasolható.

Fontos tudni, hogy a szezonális pszichés betegségek, - így a téli depresszió - visszatérésére lehet számítani. Fel is lehet készülni a tünetek megjelenésére, el lehet kerülni, vagy mérsékelni lehet akár a gyógyszeres kezelés időben történő beállításával is.


Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/depresszio/15158/teli-depresszio-amikor-minden-nehezebben-megy






Tetszik a hír? Osszd meg ismerőseiddel!






Tetszik az oldal?




Feltöltő: Korcz Attila
Feltölés időpontja: 2018.01.21. 22 óra 35 perc
Forrás: pixabay.com
Kép forrás:

1. kép: pixabay.com